ellenege.blogg.se

En blogg om mig, dvs. en blogg om konst och allt som hör till.

Hyenan

Kategori: Konst

Hyenan har en så skum kroppsform. Det går knappt att skissa en snygg hyena, det ser aldrig helt korrekt ut. Hyenan i sig själv ser aldrig helt korrekt ut. Precis som geparden i verkligheten ser alldeles overklig ut.
Som min morfar alltid har sagt, " det är ingen normalbild" dvs. det går inte att avbilda, då verkligheten ser för konstig ut.
Detta slår mig alltid när jag ser "torgkonst" av solnedgångar och öar. Även om man målar exakt den solnedgången man ser med den fantastiska ön och den ensamma palmen, så kommer målningen aldrig att tas på allvar. Verkligheten när den är för städad eller vacker går inte att avbildas utan att se fabricerad ut.

Kommentarer

  • Alf säger:

    Väldigt fin hyena. Jag tänker att de har en ännu tjockare nacke? Nästan som en puckel där bak? Intressant är ju att masseter, stora käkmuskeln, som hos människor fäster uppe vid tinningen, fäster ända bak i början av ryggraden för hyenor. Är ju därför de har ett så enormnt starkt bett. Jag är ett stort fan av detta ädla och missförstådda djur själv :-)

    Svar: Härligt, tack för ditt meddelande. Jag håller med om att det är en lite klen hyena jag har avbildat, tror att det var ett ungdjur och möjligen ur en mindre karaktäristisk vinkel. Nacken bör vara kraftigare och även bukomfånget är lite klent på min version. Skulle vara läckert att se dem i sin naturliga miljö en dag.Håller med om att missförstådda djur är spännande. Har varit inne på fladdermöss och gamar senaste tiden, väldigt spännande djur.
    Har dock insett att även idoliserade djur är spännande, det dyker ofta upp spännande oväntade fakta.
    Ellen Ege

    2013-01-11 | 22:54:59

Kommentera inlägget här: