ellenege.blogg.se

En blogg om mig, dvs. en blogg om konst och allt som hör till.

Är kriminell

Kategori: Konst

Har precis placerat ut några av mina fåglar runt stan. Själv ser jag det som dekoration av staden och en möjlighet för människor att upptäcka något nytt i en alldaglig tillvaro. Alla ser inte detta på samma sätt som jag gör. Detta var mer uppenbart idag när jag råkade fångas på kamera "dekorerande" Biltemas entrédörr. Efter detta ingrepp gick jag och införskaffade mig en rulle tejp, och på väg ut genom sagda dörrar möts jag av en polisbil.
Feg som jag är smet jag in i min bil och kände mig betryggad i att poliserna såg lagom förvirrade ut. Jag hade på mig min mest propra ulljacka av välkänt märke med klassiskt snitt.
Nu ska jag söka på vad konsekvenserna av mitt dekorerande kan bli, så att jag vet vad jag ger mig in på.
Dagens inspiration: Jeff Koons

Kommentarer

  • joel säger:

    Har du klistrat upp klistermärken eller affisher så brukar konsikvenserna bli milda. Olaga affishering kan väl bli lite dagsbot i värsta fall..
    Men det beror helt på hur många fåglar du klistrat upp och om de förstört underlaget efter att de blivigt nerpillare.
    Om du har målat upp fåglarna med pensel, penna, burk, stencil, eller mall så kan du få skadegörelse eller grov skadegörelse beroende på hur många fåglar de kan bevisa att du målat, vad det kostade att ta bort fåglarna, hur stor yta du målat, om du blivigt straffad för skadegörelse tidigare och vem det är som driver åtalet.
    Om du är ostraffad och om de inte har en jättestor fil med en massa bevis på att du ligger bakom jättemånga fåglar som täcker tex en hel tunnelbanevagn så blir det andtagligen bara skadegörelse. Antagligen bara lite dagsbot (baseras på din inkomst, dvs, the more you ern the more you'll pay). Maxstraffet för skadegörelse är 4 år i finkan om jag inte minns det hela fel.

    Neka altid till allt oavsätt vad om du blir tagen!

    Svar: Hej Joel! Tack för ditt svar. Många bra tips och mycket att tänka på.
    Mitt största skydd just nu är att jag ser oskyldig ut och inte passar in på bilden av hur en "klottrare" ska se ut. Sätter ut mina fåglar under hundpromenaderna mitt på dagen. :)
    Ellen Ege

    2013-01-23 | 02:33:43
  • joel säger:

    Var så god Ellen!
    Jag är väldigt intreserad av vilken metod du använder, dvs om det är affisher/klistermärken eller om du målar upp fåglarna på något vis. Jag tycker förövrigt att de är sjukt fina och att de kommer bli en väldigt vacker detalj speciellt nu fram tills våren.



    Svar: Just nu är det klistermärken som intresserar mig mest, men det kan komma att variera med vilket uttryck jag dras mest till. Och säsongen gör att sprayburkar inte fungerar så bra, det känns dessutom bättre med klistermärken än att måla på fasader.
    Ellen Ege

    2013-01-23 | 16:30:01

Kommentera inlägget här: